KLASTRY/GRONA PRZEDSIĘBIORCZOŚCICzym są klastry (grona przedsiębiorczości)? Klaster (inaczej grono przedsiębiorczości) to geograficzne skupisko wzajemnie powiązanych firm, wyspecjalizowanych dostawców, jednostek świadczących usługi, firm działających w pokrewnych sektorach i związanych z nimi instytucji (np. jednostek badawczo-rozwojowych, uczelni, stowarzyszeń i instytucji finansowych) w poszczególnych dziedzinach, konkurujących między sobą, ale również współpracujących (Porter 2001). Co zawiera strategia rozwoju klastra? Strategia rozwoju klastra zawiera przede wszystkim: - analizę stanu obecnego branży (charakterystyka branży) - uwarunkowania funkcjonowania i rozwoju branży (w tym bariery i problemy rozwoju) - analizę perspektyw rozwoju branży - identyfikację czynników rozwoju klastra (zbudowaną w czterech obszarach przewagi konkurencyjnej) - propozycję działań stymulujących rozwój klastra - analizę SWOT lub inną analizę - wizję rozwoju - zestawienie działań strategii W jaki sposób jest budowana? Strategia budowana jest przy wykorzystaniu wielu metod i technik, w tym przede wszystkim: - badania ankietowe wśród firm danej branży oraz branż pokrewnych w regionie - pogłębione wywiady z wybranymi przedsiębiorcami - pogłębione wywiady z głównymi aktorami klastra - warsztaty Oferta Oferujemy Państwu pomoc w przygotowaniu strategii rozwoju klastra, w tym pomoc w przeprowadzeniu analiz, badań, formułowaniu strategii, itd. Zapraszamy do współpracy!! |